fredag 10 februari 2012

Min vän Yves

Jag tror att det var någon gång på det glada 80-talet som min mamma presenterade mig för Yves. Minnet sviker, men jag kan föreställa mig att det var kärlek vid första ögonkastet. Yves introducerade mig för tvålarnas, duschcremernas, kroppslotionernas och framför allt dofternas underbara värld med hjälp av sin expertis. En gång i månaden fick mamma brev från hans hemstad LaGacilly i Frankrike där han berättade om denna värld och hur produkterna framställdes. Så småningom tappade mamma kontakten med honom, men då var det jag som fick personliga brev från Franktike varje månad. Han firade mig varje födelsedag, han uppmärksammade årsdagen av vår vänskap och ibland kom han t.o.m. ihåg min namnsdag.

Jag talar naturligtvis om Yves Rocher. För en tonåring i en småstad kändes det oerhört lyxigt att ibland få en försändelse med fransk väldoft (skeppad från Helsingborg där Sverigekontoret låg, men ändå). Varje gång ett paket kom var det fest, dels på grund av produkterna, men dels för att man alltid fick någon överraskning i paketet också. Jag är fortfarande en halvtrogen kund, och nu känns krimskramset och miniprodukterna de skickar med sådär kul. De gör fortfarande bra grejer, trevliga och billiga duschcremer och lotioner, tvålarna är underbara och vissa av parfymerna är faktiskt inte heller att förakta.



Förr om åren har de släppt underbara klassiska favoriter som de två orientaliska pärlorna Venise och Ispahan. Tyvärr finns inte den förstnämnda kvar i sortimentet och den sistnämnda har blivit omformulerad och med det förlorat sin gnista. So Elixir är en fin, modern chypre med jasmin, rökelse, tonka och patchouli. Ming Shu funkar bra för den som älskar Issey Miyakes akvatiska doftskapelser. Den är lätt, flyktig, vattnig och blommig. Den senaste från Yves Rocher heter Moment de Bonheur och är en finstämd blomsterkvast med övervägande rosor och grönt. Dessa tre utmärker sig, men de flesta är välgjorda och utvecklar sig fint på huden. Bäst av allt är onekligen priset. Min vän Yves är definitivt värd ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar