fredag 24 februari 2012

Välkommen vår

Det verkar som om våren har kommit till oss i södra landsänden. Vinterinfluensan har bytts mot vårförkyldningen, och det är bara en försmak på vad som komma skall när allt slår ut; hösnuvan blir bara värre för varje år som går. Trots hot om allsköns jävligheter i samband med naturens blomning inspirerar mig våren i vanlig ordning till att sträcka mig efter mina något grönare dofter. Även om naturen troligen är ganska långt från alla typer av grönska just nu, finns det någon del i mig som tror att jag kanske kan hjälpa grönskan på traven genom att rota fram några gröna, sprudlande dofter. Jag tror inte att det hjälper nämnvärt, men åtminstone får jag en knuff i rätt riktning. De gröna dofter jag har i min samling är mestadels chypreer med mossor och gröna blad, men jag söker mig också till parfymer med typiska vårblommor som liljekonvalj.

Tendre Poison från Dior är inte traditionellt grön, och kanske är det jag som luras av den vackert gröna flaskan, men för mig är det en doft som säger vårvinter. Detta var den allra första av vad som skulle bli en uppsjö av småsystrar till originalet, och den kom ut 1994, nio år efter storasyster. För alla som är bekanta med originalet och tycker att den är det bästa som skapats sedan de uppfann skivat bröd, kan Tendre Poison bli något av en besvikelse. Då original-Poison har en dekadent känsla av upmarketförruttnelse, är Tendre lättare, friskare och helt klart mer lättburen. Den är fortfarande trogen sin storasyster och delar också de huvudnoter som karaktäriserar hela familjen - här finns rosor och tuberose, apelsinblomma och mysk. Kryddorna har försvunnit och de övermogna plommonen är också borta. I stället har vi fått en frisk öppning med bergamott, rosenträ och mandarin, och denna trio sätter tonen för resten av kreationen. Det franska ordet tendre betyder bl.a. ömsint och mjuk, och namnet beskriver med rättvisa de ändringarna i just denna variant av Poison åstadkommer. Åtminstone jämfört med storasyster. Som sagt, toppnoterna slår an den ton som kommer att vara dominerande i doften. Avsaknaden av kryddor är avgörande för att Tendre känns lättare i sin karaktär.


Tyvärr har den mycket trevliga och lättsamma Tendre Poison utgått från Diors sortiment, av någon outgrundlig anledning. Den har ersatts med en mängd andra småsystrar, några fina och några mindre roliga, men inga som utgör riktigt så bra sällskap som gröna, blommiga, glada Tendre. Det går att hitta den här parfymen om man letar på nätet, jag ropade in en halvfull flaska på Tradera, men se upp med kopior som är vanligt förekommande på just auktionssiter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar