lördag 17 mars 2012

Grönt är skönt

Våren hade visst inte kommit av sig, även om dagen bjuder på ett landskap som närmast påminner om en gammal öststat under Kalla Kriget; grått och brunt i olika nyanser. Det innebär förstås att jag måste jobba hårdare för att allena frambringa våren i all sin glans, särskilt en dag som denna när solen lyser med sin frånvaro. Jag gör det på det sätt jag kan - genom mina parfymer. Vi fortsätter med det gröna temat.

Jag har alltid känt en viss rädsla inför gröna dofter. Den grundar sig i att jag, efter att ha testat mig fram, märkt att de flesta gröna dofter förvandlas till vad som närmast kan beskrivas som kattkiss på min hud. Jag har testat och provat, sprayat och sniffat, och det var inte förrän jag träffade Molinard de Molinard som jag förstod att jag visst kunde ha gröna dofter. Min moster köpte sig en flaska när vi var i Grasse på 80-talet, och jag grämde mig länge över det faktum att jag hade valt att lägga mina sparade slantar på många småparfymer hellre än en stor dyr och snygg flaska. Varje gång jag var hemma hos henne lånade jag en skvätt från den fina flaskan, och många år senare hittade jag en liten provflaska på parfymeriets hemsida som blev min.



Ska man vara riktigt noga så klassas inte Molinard de Molinard som grön, men vem bryr sig om regelboken i sådana här fall? Inte jag. Den ger intryck av att vara grön i alla fall, och på min hud är grönskan ganska skarp och frän. Lite som vissa växter som, när man gnuggar deras själkar lite mellan fingrarna, ger ifrån sig en skarp, nästan bitter, grön växtdoft. Tänk pelargon, trots att det inte finns någon pelargon i just den här parfymen. Det skarpa kommer i stället från bergamott som hittas i toppen, och den gröna känslan som genomsyrar hela kompositionen härstammar från vertiveren i basen. Vertiver är ett gräs, och, trots att den bara finns i basen, finns den med från allra första början. Den mjukas upp av diverse blomster som jasmin, pingstlilja och ylang-ylang, och i basen får dessa sällskap av en patchouli som för en gångs skull inte tar över hela föreställningen. Resultatet blir creamy, dreamy grönska med mjuka blommor som kommer och går. Tar man sig förbi den skarpa öppningen med förståndet och luktsinnet i behåll så har man verkligen en udda skönhet att avnjuta. Finns att köpa direkt från hemsidan. Tycker man att den är för skarp över lag bör man testa kroppslotionen som går på drygt 16 euro för hela 200 ml. Ett fynd i min bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar