fredag 1 juni 2012

For Her och Lovely - en jämförelse

Lovely var väldigt nyutkommen första gången jag sniffade på den. Då satt den på huden på en god vän och jag blev blixtförälskad direkt, så pass att jag köpte en stor flaska omgående. Ett tag var det den enda parfymen jag använde och både jag och min omgivning älskade den. På parfymforum runt om surrades mycket om likheten mellan Lovely och For Her, en parfym som för mig var helt okänd. Narciso Rodriguez For Her kom ut ett par år före Sarah Jessica Parkers Lovely, och många ansåg att den var ett rent plagiat. Jag har länge tänkt jämföra de båda dofterna, dels för att jag själv har noterat likheterna, men dels för att se om det finns något som kan spräcka myten. De är två av mina favoritdofter det handlar om här, alla kategorier, som alltid kommer att vara stapelvaror i min parfymgarderob. Frågan är om jag använder dem för att de är lika varandra och om jag faktiskt någon gång kommer att klara mig utan den ena. Just nu använder jag mest For Her, men sådant kan ändras snabbt.


Först får vi klargöra likheterna. De klassas båda som träiga myskparfymer som båda har olika träsorter och mysk i basen. Där slutar likheterna vad gäller notlistorna. Jag har alltid upplevt Lovely som starkare doftande, mer potent liksom. Nu, när jag sitter här med den ena parfymen på vänster handled och den andra på höger, märker jag att i öppningsskedet är det helt klart For Her som tar överhanden. Lovely känns nästintill mesig i jämförelse. Den förstnämnda går ut starkt med apelsinblom och osmanthus, den sistnämnda är något mer diskret i jämförelse med lavendel och bergamott. Vanligtvis är diskret inget ord som kan nämnas när man pratar om lavendel, men som sagt, i jämförelse med apelsinblomman i For Her är den diskret. En sista likhet; båda parfymerna presenteras i ljuvt ljusrosa flaskor, åtminstone edp-koncentrationen. Tjejigt och feminint så det tjongar om det. 


Ju mer parfymerna utvecklas, desto mer märker man en skillnad. For Her antar en honungston, Lovely blir friskare, vilket är lite udda då det finns patchouli i hjärtat. Frisk och patchouli är inte heller två ord som är förenliga i vanliga fall, men jag antar att det är narcissen och orkidén som gör det. Honungsvibbarna i For Her kommer från vanilj och ambra. Basarna är så snarlika att det är svårt att skilja dem åt. För att sammanfatta det hela så märks skillnaden i att Lovely ter sig lite skarpare över lag, och For Her ger ett mjukare intryck. Båda parfymerna har en fantastisk staying power, åtminstone på min hud. Den sistnämnda har en tendens att bli ett med huden på ett sätt som Lovely inte har. I slutändan är det två fantastiska dofter som trots sitt systerskap besitter olika egenskaper som gör dem unika. Sida vid sida märker man olikheterna tydligt och det gläder mig då det ger mig en anledning att behålla dem båda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar